Alla kan vi lyckas i matematik och teknik. I matematik- och teknikverkstaden ska alla få känna att de kan lyckas. Här får alla uppleva matematik och teknik med alla sina sinnen. Matematik- och teknikverkstadens syfte är att den ska locka eleverna till att använda sin kreativitet, fantasi och nyfikenhet i ett lustfyllt lärande. Elevernas lärande står i centrum och de laborativa aktiviteterna konkretiserar de matematiska mål eleverna arbetar med i klassrummet. Matematikverkstaden är till för alla elever, från de elever som behöver stöd och hjälp av laborativt material till de elever som behöver extra utmaningar. Det yttersta är att alla elever ska nå målen i matematik och tycka att ämnet är roligt.

måndag 25 maj 2015

Tema vikt åk 4

tema vikt åk 4

Syfte med arbetsområdet

Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med vikt.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang, t.ex genom att förklara hur man avläser vikt, samt genom att kunna lyssna på och diskutera med sina kamrater.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik och väl valda strategier och metoder.

Konkretiserade mål

Eleven ska:
- kunna jämföra och storleksordna massor.
- kunna göra rimliga uppskattningar av massa.
- kunna mäta massa med olika mätredskap och med hjälp av de standardiserade enheterna kg, hg och g.
- kunna utföra beräkningar med de fyra räknesätten och veta i vilka situationer som de akn användas.
- kunna avläsa och tolka information i enkla tabeller.

- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.

- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.


Undervisningens innehåll



”Vad är tyngst?
1 kg bomull eller 1 kg bly?”

   
                                        Vågar och viktenheter

Vi tittar på olika slags vågar och ser efter hur man använder dem, därefter diskuterar vi vad man väger på de olika vågarna.
Vi tittar på viktskalan och de olika viktenheterna introduceras.

  • Vad är vikt?
  • Har allting en vikt?
  • Vilka viktenheter känner du till?
  • Vilken enhet använder man när man väger lätta/tunga föremål?
  • När används de olika enheterna?

 Kilovikt och hektovikt

  1. Känn efter hur tung en kilovikt är. Känn sedan på andra föremål och jämför.                                                             Nämn några föremål som väger ca 1 kg.
  2. Känn efter hur tung en hektovikt är.                                                                                                                                   Nämn några föremål du tror väger ca 1 hg.
  3. Känn på ett gram. Hur många gram tror du att det går på 1 hekto?                                                                               Hur många gram tror du att det går det på 1 kg?

  Väga ärtor

Eleverna arbetar i par. Varje grupp får ett mätvärde t ex, 50g, 80g, 100g, 150g, 200g, och 300g, Eleverna väger upp vikten i ärtor med hjälp av en våg och sätter på en etikett med en bokstav.


Stationer

Väga ärtor
 Eleverna väger de olika gruppernas påsar och antecknar mätresultaten på ett arbetsblad. Slutligen omvandlar de vikterna till hg och kg.

Hemliga paket 
1. Sortera paketen, börja med det lättaste.
2. Uppskatta/gissa hur många gram paketet väger innan du väger paketet på  vågen
3. Skriv in i tabellen.

                                                     Brevvåg 
1Väg föremålen i gram. Skriv in i tabellen.
2.  Addera vikten på alla föremålen.

                                                   Förpackningar 
  1. Hur mycket väger förpackningarna tillsammans?
  2. Jag använder 100g varje dag från förpackning A, hur länge räcker den?
  3. Jag använder 50 g från förpackning B, hur mycket har jag sedan kvar?
  4. Om förpackning C väger 50g, hur mycket väger innehållet?







 Väg ärtpåsarna


Påse A väger______ gram       =_____hg       =____kg


Påse B väger______ gram       =_____hg       =_____kg


Påse C väger______ gram       =_____hg       =_____kg


Påse D väger______ gram       =_____hg       =_____kg


Påse E väger______ gram       =_____hg       =_____kg


Påse F väger______ gram       =_____hg       =_____kg



 Namn:__________________________

Hemligt paket

  1. Sortera paketen, börja med det lättaste.
  2. Uppskatta vikten/gissa hur många gram paketen väger innan ni väger dem.
  3. Skriv in i tabellen.

Paket nr:uppskattningVikt i gramSkillnad i gram










                                         





Brevvåg

  1. Väg följande föremål i gram:


    föremål
    Vikt i gram
    kritask

    kuvert

    10 gem

    sax

    blyertspenna



  2. Addera vikten för alla föremålen i uppgift 1. Omvandla sedan vikten till kg.




  3. Hur många papper kan du lägga i kuvertet för att vikten ska bli högst 20g?
    _______________________________________________

  4. Vilken är den största vikt du kan väga på brevvågen?

       _______________________________________________

                                           
Förpackningar

  1. Hur mycket väger förpackningarna tillsammans?

  2. Jag använder 100g varje dag från förpackning A, hur länge räcker den?

  3. Jag använder 50 g från förpackning B, hur mycket har jag sedan kvar?

  4. Om förpackning C väger 50g, hur mycket väger innehållet?





                               
                                                            


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar