tema vikt åk 4
Syfte med arbetsområdet
Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med vikt.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang, t.ex genom att förklara hur man avläser vikt, samt genom att kunna lyssna på och diskutera med sina kamrater.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik och väl valda strategier och metoder.
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med vikt.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang, t.ex genom att förklara hur man avläser vikt, samt genom att kunna lyssna på och diskutera med sina kamrater.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik och väl valda strategier och metoder.
Konkretiserade mål
Eleven ska:
- kunna jämföra och storleksordna massor.
- kunna göra rimliga uppskattningar av massa.
- kunna mäta massa med olika mätredskap och med hjälp av de standardiserade enheterna kg, hg och g.
- kunna utföra beräkningar med de fyra räknesätten och veta i vilka situationer som de akn användas.
- kunna avläsa och tolka information i enkla tabeller.
- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.
- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.
- kunna jämföra och storleksordna massor.
- kunna göra rimliga uppskattningar av massa.
- kunna mäta massa med olika mätredskap och med hjälp av de standardiserade enheterna kg, hg och g.
- kunna utföra beräkningar med de fyra räknesätten och veta i vilka situationer som de akn användas.
- kunna avläsa och tolka information i enkla tabeller.
- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.
- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.
Undervisningens innehåll
”Vad är tyngst?
1 kg bomull eller 1 kg bly?”
Vågar och viktenheter
Vi tittar på viktskalan och de olika viktenheterna introduceras.
- Vad är vikt?
- Har allting en vikt?
- Vilka viktenheter känner du till?
- Vilken enhet använder man när man väger lätta/tunga föremål?
- När används de olika enheterna?
Kilovikt och hektovikt
- Känn efter hur tung en kilovikt är. Känn sedan på andra föremål och jämför. Nämn några föremål som väger ca 1 kg.
- Känn efter hur tung en hektovikt är. Nämn några föremål du tror väger ca 1 hg.
- Känn på ett gram. Hur många gram tror du att det går på 1 hekto? Hur många gram tror du att det går det på 1 kg?
Väga ärtor
Stationer
Väga ärtor
Eleverna väger de olika gruppernas påsar och antecknar mätresultaten på ett arbetsblad. Slutligen omvandlar de vikterna till hg och kg.
Hemliga paket
1. Sortera paketen, börja med det lättaste.2. Uppskatta/gissa hur många gram paketet väger innan du väger paketet på vågen
3. Skriv in i tabellen.
Brevvåg
1. Väg föremålen i gram. Skriv in i tabellen.
2. Addera vikten på alla föremålen.
Förpackningar
- Hur mycket väger förpackningarna tillsammans?
- Jag använder 100g varje dag från förpackning A, hur länge räcker den?
- Jag använder 50 g från förpackning B, hur mycket har jag sedan kvar?
- Om förpackning C väger 50g, hur mycket väger innehållet?
Väg ärtpåsarna
Påse B väger______ gram =_____hg =_____kg
Påse C väger______ gram =_____hg =_____kg
Påse D väger______ gram =_____hg =_____kg
Påse E väger______ gram =_____hg =_____kg
Påse F väger______ gram =_____hg =_____kg
Namn:__________________________
Hemligt paket
- Sortera paketen, börja med det lättaste.
- Uppskatta vikten/gissa hur många gram paketen väger innan ni väger dem.
- Skriv in i tabellen.
Paket nr: | uppskattning | Vikt i gram | Skillnad i gram |
Brevvåg
- Väg följande föremål i gram:
föremål
Vikt i gram
kritask
kuvert
10 gem
sax
blyertspenna
- Addera vikten för alla föremålen i uppgift 1. Omvandla sedan vikten till kg.
- Hur många papper kan du lägga i kuvertet för att vikten ska bli högst 20g?
_______________________________________________
- Vilken är den största vikt du kan väga på brevvågen?
_______________________________________________
Förpackningar
- Hur mycket väger förpackningarna tillsammans?
- Jag använder 100g varje dag från förpackning A, hur länge räcker den?
- Jag använder 50 g från förpackning B, hur mycket har jag sedan kvar?
- Om förpackning C väger 50g, hur mycket väger innehållet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar