Alla kan vi lyckas i matematik och teknik. I matematik- och teknikverkstaden ska alla få känna att de kan lyckas. Här får alla uppleva matematik och teknik med alla sina sinnen. Matematik- och teknikverkstadens syfte är att den ska locka eleverna till att använda sin kreativitet, fantasi och nyfikenhet i ett lustfyllt lärande. Elevernas lärande står i centrum och de laborativa aktiviteterna konkretiserar de matematiska mål eleverna arbetar med i klassrummet. Matematikverkstaden är till för alla elever, från de elever som behöver stöd och hjälp av laborativt material till de elever som behöver extra utmaningar. Det yttersta är att alla elever ska nå målen i matematik och tycka att ämnet är roligt.

måndag 25 maj 2015

tema längd åk 3

Tema längd åk 3

Syfte med arbetsområdet

Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi mäter längd.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang, t.ex genom att förklara hur man mäter längd, samt genom att kunna lyssna på och diskutera med sina kamrater.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.

Konkretiserade mål

Eleven ska:
- kunna mäta med linjal och med hjälp av ostandardiserade enheter.
- kunna mäta längd med de standardiserade måttenheterna m, dm och cm
- kunna jämföra och storleksordna längder.
- kunna göra rimliga uppskattningar av längd.
- kunna ställa och besvara frågor om mätning och storheter.


Undervisningens innehåll

Längd åk 3
Vi börjar med en diskussion om hur man kan mäta utan standardiserade längdenheter. Vi pratar om vilka längdmått som användes förr. Därefter diskuterar vi hur mycket enklare det blir om alla mäter med samma enhet. Vi kommer att arbeta laborativt och vi kommer att använda olika mätredskap som linjal och måttband. Vi kommer att mäta i enheterna meter, decimeter, centimeter och millimeter. Vi kommer även att uppskatta längder utan och relatera dem till olika längdenheter.
 Pelle och Stina ska bygga en koja. De fattas en bräda. De måste hem och såga till en bräda. Hur ska de mäta när de inte har någon linjal?
Diskutera!

* Det var en gång en flicka som skulle gå och handla tyg åt sin mamma, vilket mamman skulle sy en matta av. På den här tiden mätte man i fot så att flickans mamma sa att flickan skulle köpa ett tyg som var 15 fot långt. Flickan gick till affären och bad att få en tygbit som var 15 fot långt. Expediten lät flickan mäta upp tyget med sina fötter. Flickan betalade och gick hem. När hon var hemma började mamman att sy upp mattan och efter en stund var mattan färdig. Flickan och mamman hjälptes åt att lägga ut mattan på golvet. När de stolta tittade ner på mattan såg det att mattan var… Varför?
Barnen diskuterar parvis och funderar över varför det blev så här och hur de skulle ha gjort istället.

* Förr mätte man också med olika kroppsdelar.
Berättar om ”gamla enheter”.

* Diskuterar varför man har gemensamma enheter.

* På vilket sätt kommer ni i kontakt med längd i er vardag?
Vilka enheter brukar ni använda?

* Standardiserade måttenheter
I vilken enhet mäter man långa sträckor? mil, km
I vilken enhet mäter man hur långt ett klassrum är? m
I vilken enhet mäter man hur lång man är? cm
I vilken enhet mäter man tjockleken på en skruv? mm

 * Hur läser man av en linjal/måttband. Måste en linjal börja med 0? Hur ska man tänka?

* Klipp av 1 meter snöre.
Hur många dm går det på 1 meter? Klipp av 1 dm från ditt snöre. Leta upp saker som är ca 1 dm långa. Vad betyder deci? (tiondel)

* Bygg 1 dm av centikuber. En centikub är 1 cm lång/bred. Hur många centikuber/centimeter går det på 1 dm?  Vad betyder centi? (hundradel)

* Hur långt tror du att sugröret är? Uppskatta! Mät!
Klipp 1 dm, 1cm, 1mm. Klistra på ett papper.

* Undersök kroppens proportioner (stencil)
Sträck ut dina armar rakt åt sidan. Avståndet mellan fingertopparna brukar vara detsamma som kroppslängden. Mät!
Fotbladet brukar vara lika långt som längden på underarmen. Mät!
Ögonen sitter precis mitt på huvudet. Mät!
Näsan är lika lång som pekfingrets två yttersta ben. Mät
Vid höftlederna kan man vika kroppen precis på mitten. Mät!

* Kvadratkonst





Bedömning

Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.

Övrigt

Äldre måttenheter

Förr i tiden använde man sig av någon kroppsdel som mått. Bonden använde t ex sina steg när han mätte sitt fält.
 Han använde sig av fot för att mäta kortare sträckor.
 Han använde sig av avståndet mellan armbåge och fingrar när han mätte större saker. Det måttet kallades för aln, vilket betyder underarm.
Han använde sig av famn vid större sträckor. 1 famn motsvarade måttet mellan fingertopparna om man håller armarna utsträckta åt sidan.

Senare började människorna att köpa och sälja. Någon ville kanske köpa ett björnskinn som var 6 fot lång. Men 6 fot kunde bli olika lång eftersom människor är olika stora. Man kom överrens om en bestämd längd för de olika måttenheterna. Alla länder hade sitt eget normalmått.

Famn = 1.78 m
Steg = 90 cm
Aln = 59 cm
Fot = 30 cm
Tum = 2.5 cm


För 200 år sedan bildades ett nytt måttsystem. Man mätte upp ¼ av jorden yta, delade den i 10 miljoner delar. En del kallas för 1 meter. Fransmännen framställde platinastav som var exakt en meter. Den förvaras i Paris. Nu säger man att 1 meter är den sträcka ljuset tillryggalägger i vakuum under tiden
1/299792458 sekunder.



Sugrör



Hur långt tror du att sugröret är? Uppskatta!

Klipp 1 dm, 1 cm och 1 mm.

Klistra på ett papper.







Jag tror att sugröret är……cm.

Sugröret var ……cm










Kroppens proportioner  

Sträck ut dina armar rakt åt sidan. Avståndet mellan fingertopparna brukar vara detsamma som kroppslängden.
Mät hur långt du har mellan fingerspetsarna. _______cm
Mät hur lång du är._______cm
Blev det samma längd?

Fotbladet brukar vara lika långt som längden på underarmen. Jämför!
Mät hur lång din fot är._______cm
Mät hur lång din underarm är. _______cm
Blev det samma längd?
                                                                                      
Ögonen sitter precis mitt på huvudet.
Mät! Stämmer det?

Näsan är lika lång som pekfingrets två yttersta ben.
Jämför!
Mät hur lång din näsa är. _______cm
Mät hur långt pekfingrets två yttersta ben är. _______cm
Blev det samma längd?

Vid höftlederna kan man vika kroppen precis på mitten.
Stämmer det?              
                                                                 

namn_________________


Kvadratkonst



Rita en kvadrat med sidorna 2 cm.



Rita en kvadrat med sidorna 3 cm.



Rita en kvadrat med sidorna 4 cm.



Rita en kvadrat med sidorna 6 cm.



Rita en kvadrat med sidorna 8 cm.



Rita en kvadrat med sidorna 10 cm.







Klipp ut dina kvadrater och gör kvadratkonst!














                                               

G

Skriv di

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar