Tema vikt åk 2
Syfte med arbetsområdet
Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med vikt.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang, t.ex genom att förklara hur man avläser vikt, samt genom att kunna lyssna på och diskutera med sina kamrater.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med vikt.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang, t.ex genom att förklara hur man avläser vikt, samt genom att kunna lyssna på och diskutera med sina kamrater.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
Konkretiserade mål
Eleven ska:
- bli medveten om att det inte går att se vilket föremål som väger mest, utan att en stor sak kan väga mindre än en liten.
- kunna göra rimliga uppskattningar av massa.
- kunna jämföra och storleksordna massa.
- känna till nutida måttenheter, kg, hg och gram
- kunna mäta massa med viktenheterna gram och kg.
- kunna avläsa och fylla i enkla tabeller.
- kunna mäta med ostandardiserade enheter, som t.ex. med kaplastavar.
- bli medveten om att det inte går att se vilket föremål som väger mest, utan att en stor sak kan väga mindre än en liten.
- kunna göra rimliga uppskattningar av massa.
- kunna jämföra och storleksordna massa.
- känna till nutida måttenheter, kg, hg och gram
- kunna mäta massa med viktenheterna gram och kg.
- kunna avläsa och fylla i enkla tabeller.
- kunna mäta med ostandardiserade enheter, som t.ex. med kaplastavar.
Undervisningens innehåll
Tema vikt år 2
Därefter gör vi olika övningar där vi har föremål som viktenheter, t.ex. kaplastavar.
Avslutningsvis introduceras de standardiserade enheterna.
”Vad är tyngst?
1 kg bomull eller 1 kg bly?”
Sortera efter vad som väger mest
1. Lyft sakerna på brickan.
2. Sortera efter hur tunga sakerna är.
Lägg den tyngsta saken längst till höger.
3. Jämför med de andra grupperna.
Paketen
1. Sortera paketen, börja med det lättaste.
2. Uppskatta vikten/gissa hur många kaplastavar de väger innan du väger
paketen.
3. Skriv in i tabellen.
Väg med galge
- Hur många kaplastavar väger din sax?
- Hur många kaplastavar väger …….
Viktspelet
(Piratmatte)
Vågar och viktenheter
Vi tittar på olika slags vågar och ser efter hur man använder dem, därefter diskuterar vi vad man väger på de olika vågarna.
Vi tittar på viktskalan och de olika viktenheterna introduceras.
- Vad är vikt?
- Har allting en vikt?
- Vilka viktenheter känner du till?
- Vilken enhet använder man när man väger lätta/tunga föremål?
- När används de olika enheterna?
Kilovikt och hektovikt
- Känn efter hur tung en kilovikt är. Känn sedan på andra föremål och jämför.
2. Känn efter hur tung en hektovikt är.
Skriv ner föremål du tror väger mindre än 1 hg.
3. Känn på ett gram. Hur många gram tror du att det går på 1 hekto?
Hur många gram tror du att det går det på 1 kg?
Kontrollväg föremålen för att se om du har gissat rätt.
Väga ärtor
Eleverna arbetar i par. Varje grupp får ett mätvärde t ex 10g, 20g, 30g, 50g,70g, 80g och 100g. Eleverna väger upp vikten i ärtor med hjälp av en våg och sätter på en etikett med en bokstav. Därefter får eleverna väga de olika gruppernas påsar och anteckna mätresultaten på ett arbetsblad. Kan vi få jämvikt? Kanske kan två av ärtpåsarna tillsammans väga lika mycket som en av de andra påsarna.
Avslutningsvis diskuterar vi vad som väger mest, 1 kg bomull eller 1 kg bly?
Bedömning
Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.
Övrigt
Väg med galge
Hur många kaplastavar väger en hundraplatta?
Hur många kaplastavar väger en stor gummitärning?
Mjölkpaketen
- Sortera paketen, börja med det lättaste.
- Uppskatta vikten/gissa hur många kaplastavar de väger innan du väger mjölkpaketen.
- Skriv in i tabellen.
Paket nummer: | uppskattning | Vägning med kaplastavar | Skillnad i kaplastavar |
Namn:_____________________________
Väg ärtpåsarna
Påse B väger__________ gram
Påse C väger__________ gram
Påse D väger__________ gram
Påse E väger__________ gram
Påse F väger__________ gram
Namn:________________________________
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar