Alla kan vi lyckas i matematik och teknik. I matematik- och teknikverkstaden ska alla få känna att de kan lyckas. Här får alla uppleva matematik och teknik med alla sina sinnen. Matematik- och teknikverkstadens syfte är att den ska locka eleverna till att använda sin kreativitet, fantasi och nyfikenhet i ett lustfyllt lärande. Elevernas lärande står i centrum och de laborativa aktiviteterna konkretiserar de matematiska mål eleverna arbetar med i klassrummet. Matematikverkstaden är till för alla elever, från de elever som behöver stöd och hjälp av laborativt material till de elever som behöver extra utmaningar. Det yttersta är att alla elever ska nå målen i matematik och tycka att ämnet är roligt.

måndag 25 maj 2015

Tema vikt åk 2

Tema vikt åk 2

Syfte med arbetsområdet

Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med vikt.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang, t.ex genom att förklara hur man avläser vikt, samt genom att kunna lyssna på och diskutera med sina kamrater.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.




Konkretiserade mål

Eleven ska:
- bli medveten om att det inte går att se vilket föremål som väger mest, utan att en stor sak kan väga mindre än en liten.
- kunna göra rimliga uppskattningar av massa.
- kunna jämföra och storleksordna massa.
- känna till nutida måttenheter, kg, hg och gram
- kunna mäta massa med viktenheterna gram och kg.
- kunna avläsa och fylla i enkla tabeller.
- kunna mäta med ostandardiserade enheter, som t.ex. med kaplastavar.

Undervisningens innehåll

Tema vikt år 2

Vi börjar med att jämföra olika föremåls vikter, samt göra olika skattningsövningar. Vi använder oss av begrepp som tung, tyngre, tyngst m.fl.
Därefter gör vi olika övningar där vi har föremål som viktenheter, t.ex. kaplastavar.
Avslutningsvis introduceras de standardiserade enheterna.


”Vad är tyngst?
1 kg bomull eller 1 kg bly?”

   
     Sortera efter vad som väger mest
         1. Lyft sakerna på brickan.
         2. Sortera efter hur tunga sakerna är.
         Lägg den tyngsta saken längst till höger.
         3. Jämför med de andra grupperna.

      Paketen
      1. Sortera paketen, börja med det lättaste.
      2. Uppskatta vikten/gissa hur många kaplastavar de väger innan du väger      
         paketen.
      3. Skriv in i tabellen.

     Väg med galge
  1. Hur många kaplastavar väger din sax?
  2. Hur många kaplastavar väger …….

     Viktspelet
     (Piratmatte)

 Vågar och viktenheter
Vi tittar på olika slags vågar och ser efter hur man använder dem, därefter diskuterar  vi vad man väger på de olika vågarna.
Vi tittar på viktskalan och de olika viktenheterna introduceras.

  • Vad är vikt?
  • Har allting en vikt?
  • Vilka viktenheter känner du till?
  • Vilken enhet använder man när man väger lätta/tunga föremål?
  • När används de olika enheterna?

  Kilovikt och hektovikt
  1. Känn efter hur tung en kilovikt är. Känn sedan på andra föremål och jämför.
       Skriv ner de föremål du tror väger mer än 1 kg.
       2. Känn efter hur tung en hektovikt är.
       Skriv ner föremål du tror väger mindre än 1 hg.
        3.  Känn på ett gram. Hur många gram tror du att det går på 1 hekto?
        Hur många gram tror du att det går det på 1 kg?
         Kontrollväg föremålen för att se om du har gissat rätt.

 Väga ärtor
Eleverna arbetar i par. Varje grupp får ett mätvärde t ex 10g, 20g, 30g, 50g,70g, 80g och 100g. Eleverna väger upp vikten i ärtor med hjälp av en våg och sätter på en etikett med en bokstav. Därefter får eleverna väga de olika gruppernas påsar och anteckna mätresultaten på ett arbetsblad. Kan vi få jämvikt? Kanske kan två av ärtpåsarna tillsammans väga lika mycket som en av de andra påsarna.

Avslutningsvis diskuterar vi vad som väger mest, 1 kg bomull eller 1 kg bly?



Bedömning
Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.

Övrigt

Väg med galge

Hur många kaplastavar väger din sax?



Hur många kaplastavar väger en hundraplatta?



Hur många kaplastavar väger en stor gummitärning?




Mjölkpaketen

  1. Sortera paketen, börja med det lättaste.
  2. Uppskatta vikten/gissa hur många kaplastavar de väger innan du väger mjölkpaketen.
  3. Skriv in i tabellen.

Paket nummer:uppskattningVägning med kaplastavarSkillnad i kaplastavar






Namn:_____________________________

Väg ärtpåsarna


Påse A väger__________ gram


Påse B väger__________ gram


Påse C väger__________ gram


Påse D väger__________ gram


Påse E väger__________ gram


Påse F väger__________ gram



Namn:________________________________


Skriv ditt inlägg här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar