Alla kan vi lyckas i matematik och teknik. I matematik- och teknikverkstaden ska alla få känna att de kan lyckas. Här får alla uppleva matematik och teknik med alla sina sinnen. Matematik- och teknikverkstadens syfte är att den ska locka eleverna till att använda sin kreativitet, fantasi och nyfikenhet i ett lustfyllt lärande. Elevernas lärande står i centrum och de laborativa aktiviteterna konkretiserar de matematiska mål eleverna arbetar med i klassrummet. Matematikverkstaden är till för alla elever, från de elever som behöver stöd och hjälp av laborativt material till de elever som behöver extra utmaningar. Det yttersta är att alla elever ska nå målen i matematik och tycka att ämnet är roligt.

måndag 25 maj 2015

tema skala åk 5

Tema skala åk 5

Syfte med arbetsområdet

Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med skala.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik och väl valda strategier och metoder.

Konkretiserade mål

Eleven ska:
- ha kunskaper om att en förstoring eller förminskning har samma form som originalet.
- kunna använda sig av den information om skalan som finns på kartan eller ritningen.
- använda fungerande metoder för att utföra beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid huvudräkning och med skriftliga räknemetoder.
- kunna använda miniräknare för att utföra beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform.
- bedöma resultatets rimlighet vid beräkning med huvudräkning, skriftliga räknemetoder och vid beräkning med miniräknare.
- kunna mäta längd med måttenheterna m, cm och mm.
- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.
- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.


Undervisningens innehåll

Skala


Diskutera tillsammans med eleverna att bilder av föremål ofta inte har samma storlek som föremålen har i verkligheten. Små föremål, som t.ex. insekter vill man kanske visa i förstoring.
Ibland behöver man förminska olika föremål. Om du tittar i en kartbok så är kartan i förminskad.

Sätt upp en 2 dm lång garnbit på tavlan. Förklara hur man mäter och ritar en bild av garnbiten så att den blir lika stor som i verkligheten, dvs. i naturlig storlek. Skriv skala 1:1 under bilden. Förklara att skalan talar om förhållandet mellan bilden och föremålet i verkligheten (1 cm på bilden är 1 cm i verkligheten).

Rita en ny bild där garnbiten är 4 dm lång. Förklara att du har ritat en förstoring av garnbiten, där förstoringen är dubbelt så stor som i verkligheten. Skriv skala 2:1 under bilden.

Rita en tredje bild där garnbiten är 3 gånger så lång som i verkligheten. Barnen får gissa vilken skala förstoringen är ritad i.


I en kartbok är kartan i förminskad skala. Om det står 1:100 000 betyder det att kartan är förminskad 100 000 ggr.



  • Barbie eller Bratz i naturlig storlek
(se stencil)
Barnen får fundera ut vilken skala vi ska använda.
(Om dockan är 30 cm och en människa är 150 cm så ska alla mått multipliceras med 5.)

Bedömning

Eleverna redovisar sina förstoringar för gruppen, samt ställer ut dem i skolans matsal.

Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.

Övrigt

Barbie eller Bratz i naturlig storlek

  1. Mät dockans alla kroppsdelar. Gör en tabell där du skriver in alla kroppsmåtten.
  2. Mät längden på en levande människa för att använda som utgångspunkt för en skala.
  3. Räkna om dockans mått till naturlig storlek.
  4. Rita en kropp med dessa mått på ett stort papper.
  5. Beskriv hur kroppen ser ut?


Du behöver:
En barbiedocka
Måttband, linjal
Miniräknare
Ett stort papper (två eller tre ihoptejpade blädderblockspapper)



Förstora Barbie, Bratz eller Ken



docka
bild
Kroppens längd


Huvudets längd


Huvudets bredd


Halsens längd


axelbredd


Överarmens längd


Underarmens längd


Handens längd


Överkroppens längd


Midjans bredd


Höftens bredd


Lårbenets längd


Underbenets längd


Fotens längd


Munnens bredd


Munnens höjd


Ögonens bredd




G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar