Tema skala åk 5
Syfte med arbetsområdet
Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med skala.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik och väl valda strategier och metoder.
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med skala.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik och väl valda strategier och metoder.
Konkretiserade mål
Eleven ska:
- ha kunskaper om att en förstoring eller förminskning har samma form som originalet.
- kunna använda sig av den information om skalan som finns på kartan eller ritningen.
- använda fungerande metoder för att utföra beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid huvudräkning och med skriftliga räknemetoder.
- kunna använda miniräknare för att utföra beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform.
- bedöma resultatets rimlighet vid beräkning med huvudräkning, skriftliga räknemetoder och vid beräkning med miniräknare.
- kunna mäta längd med måttenheterna m, cm och mm.
- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.
- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.
- ha kunskaper om att en förstoring eller förminskning har samma form som originalet.
- kunna använda sig av den information om skalan som finns på kartan eller ritningen.
- använda fungerande metoder för att utföra beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid huvudräkning och med skriftliga räknemetoder.
- kunna använda miniräknare för att utföra beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform.
- bedöma resultatets rimlighet vid beräkning med huvudräkning, skriftliga räknemetoder och vid beräkning med miniräknare.
- kunna mäta längd med måttenheterna m, cm och mm.
- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.
- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.
Undervisningens innehåll
Skala
Ibland behöver man förminska olika föremål. Om du tittar i en kartbok så är kartan i förminskad.
Sätt upp en 2 dm lång garnbit på tavlan. Förklara hur man mäter och ritar en bild av garnbiten så att den blir lika stor som i verkligheten, dvs. i naturlig storlek. Skriv skala 1:1 under bilden. Förklara att skalan talar om förhållandet mellan bilden och föremålet i verkligheten (1 cm på bilden är 1 cm i verkligheten).
Rita en ny bild där garnbiten är 4 dm lång. Förklara att du har ritat en förstoring av garnbiten, där förstoringen är dubbelt så stor som i verkligheten. Skriv skala 2:1 under bilden.
Rita en tredje bild där garnbiten är 3 gånger så lång som i verkligheten. Barnen får gissa vilken skala förstoringen är ritad i.
I en kartbok är kartan i förminskad skala. Om det står 1:100 000 betyder det att kartan är förminskad 100 000 ggr.
- Barbie eller Bratz i naturlig storlek
Barnen får fundera ut vilken skala vi ska använda.
(Om dockan är 30 cm och en människa är 150 cm så ska alla mått multipliceras med 5.)
Bedömning
Eleverna redovisar sina förstoringar för gruppen, samt ställer ut dem i skolans matsal.
Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.
Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.
Övrigt
Barbie eller Bratz i naturlig storlek
- Mät dockans alla kroppsdelar. Gör en tabell där du skriver in alla kroppsmåtten.
- Mät längden på en levande människa för att använda som utgångspunkt för en skala.
- Räkna om dockans mått till naturlig storlek.
- Rita en kropp med dessa mått på ett stort papper.
- Beskriv hur kroppen ser ut?
Du behöver:
En barbiedocka
Måttband, linjal
Miniräknare
Ett stort papper (två eller tre ihoptejpade blädderblockspapper)
Förstora Barbie, Bratz eller Ken
docka
|
bild
| |
Kroppens längd
| ||
Huvudets längd
| ||
Huvudets bredd
| ||
Halsens längd
| ||
axelbredd
| ||
Överarmens längd
| ||
Underarmens längd
| ||
Handens längd
| ||
Överkroppens längd
| ||
Midjans bredd
| ||
Höftens bredd
| ||
Lårbenets längd
| ||
Underbenets längd
| ||
Fotens längd
| ||
Munnens bredd
| ||
Munnens höjd
| ||
Ögonens bredd
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar