Tema bråk åk 3
Syfte med arbetsområdet
Undervisningen
ska bidra till att:
-
eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp
som vi använder när vi arbetar med bråk.
-
eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
-
eleverna visar förståelse för bråk som en del av en helhet där
helheten kan vara en mängd, en längd eller en figur.
-
eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, bilder och symboler
för att göra beräkningar och slutsatser.
Konkretiserade mål
Eleven
ska:
-
kunna benämna enkla bråk som t.ex. en halv, en fjärdedel, en åttondel och en
sextondel.
-
veta att om jag delar in en helhet i fjärdedelar så måste alla delar vara lika
stora.
-
ha kunskaper om att ett naturligt tal kan skrivas som ett bråk, t.ex. 1=3/3
-
kunna jämföra och storleksordna enkla bråk genom att dela in ett papper i t.ex.
tredjedelar och fjärdedelar.
Undervisningens innehåll
Vad
är bråk?
Dela ett äpple i
delar. Ett äpple är en hel. Så fort det delas blir varje del ett bråktal. Dela
äpplet i två halvor. Skriv ½ på tavlan. Dela äpplet i fjärdedelar. Skriv ¼ på
tavlan.
- Hur många fjärdedelar behövs för att få ihop ett
helt äpple?
- Hur många fjärdedelar behövs för att få ihop ett
halvt äpple?
- osv
Hur
skrivs ett bråktal?
Strecket heter
bråkstreck och under strecket skrivs alltid hur många lika stora delar den är
delad i. Över strecket skrivs hur många av dessa lika stora delar som det
frågas efter.
1.
Rita två olika former på prickpappret
och dela dem i två lika stora delar. I varje del ska ni skriva ½.
Kontrollera
noga att ni har delat dem i lika stora delar. Färglägg 1/2 av
figurerna.
2.
Rita två olika former på prickpappret.
Dela dem i tre lika stora delar. I varje del ska ni skriva 1/3.
Färglägg
1/3 av den ena figuren och 2/3 av den andra figuren.
3.
Rita två olika former på prickpappret.
Dela dem i fyra lika stora delar. I varje del sak ni skriva ¼. Färglägg 17¤ av
den ena figuren och ¾ av den andra.
Bråkspelet
lapp på lapp
Se kopieringsunderlag
Bråkkedja
Pixel
FK-3
Bedömning
Under arbetets gång bedömmer jag
elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar