Syfte med arbetsområdet
Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med tabeller och diagram.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik med väl valda strategier och metoder.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik med väl valda strategier och metoder.
Konkretiserade mål
Eleven ska:
- visa hur resultat från undersökningar kan beskrivas med linjediagram, stapeldiagram eller cirkeldiagram, samt när diagram är lämpliga att använda.
- kunna avläsa och tolka information i enkla tabeller och diagram.
- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.
- kunna gradera axlarna i ett diagram.
- redovisa och beskriva resultat i diagram med olika uttrycksformer, t.ex. med konkret material, bilder eller ord.
- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.
- kunna ställa frågor, framföra matematiska resonemang om tabeller och diagram.
- visa hur resultat från undersökningar kan beskrivas med linjediagram, stapeldiagram eller cirkeldiagram, samt när diagram är lämpliga att använda.
- kunna avläsa och tolka information i enkla tabeller och diagram.
- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.
- kunna gradera axlarna i ett diagram.
- redovisa och beskriva resultat i diagram med olika uttrycksformer, t.ex. med konkret material, bilder eller ord.
- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.
- kunna ställa frågor, framföra matematiska resonemang om tabeller och diagram.
Undervisningens innehåll
* Vi tittar på olika diagram och jämför dem med varandra.
Hur avläser man ett diagram?
Hur ritar man ett diagram?
- cirkeldiagram
- stapeldiagram
- linjediagram
* Eleverna gör en undersökning två och två.
Grupperna väljer vad de vill undersöka (t.ex. favoritfrukt).
Undersökningen görs i klassen.
* Hur gör man en tabell?
Gruppen gör en tabell.
Tabellen renskrivs och klistras upp på ett färgat papper.
* Eleverna gör ett valfritt diagram.
Diagrammet tillverkas med konkret material.
-Cirkeldiagram
-Stapeldiagram
-Linjediagram
- Gör en undersökning (2 och 2)Grupperna väljer vad man vill undersöka(t.ex. favoritfrukt)
Eleverna skriver svar på gruppernas frågor.
- Gruppen gör en tabell. (Visar hur man gör tabeller)Renskriv tabellen och klistra den på färgat papper.
- Gör ett diagram (cirkel, stapel eller linjediagram)
Bedömning
Eleverna redovisar sina tabeller och diagram för övriga gruppen, samt ställer ut dem i skolans matsal.
Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.
Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.
Övrigt
Tabell
Vi undersöker_____________________
alternativ
|
Sätt ett streck här för varje person som väljer detta
|
Summera antalet streck
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar