positionssystemet åk 1
Syfte med arbetsområdet
Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förtrogenhet för positionssystemet.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- eleverna utvecklar förtrogenhet för positionssystemet.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
Konkretiserade mål
Eleven ska kunna:
-storleksordna naturliga tal.
-att föremål kan delas in på olika sätt, t.ex. tiogrupper.
-tiotal, hundratal och att siffrans position avgör värdet t.ex. att tvåan i 23 betyder 2 gånger 10.
-siffrors platsvärde i tiobassystemet, t.ex. att 43=40+3
-redovisa sina tankar om positionssystemet med olika uttrycksformer t.ex. i handling, med konkret material, bilder, ord och/eller matematiska symboler.
Undervisningens innehåll
- Repetition av ental och tiotal
Det är siffrans position som talar om vilket värde siffran i ett tal har. Även om siffrorna hela tiden är desamma så har de olika värde beroende var de är placerade i ett tal.
- Sagan om Måns
- Spel, växla mynt och sedlar
Mtrl: mynt, sedlar och en tärning
Slå tärningen. Ta det antal kronor som prickarna på tärningen visar.
När du har så många kr så att du kan växla till en högre peng ska du göra det. Den som först kommer till 50 kr har vunnit.
- Ställ dig på rätt plats!
Lapp med tal mellan 1-100.
Eleverna får varsin lapp. Ställ er på rätt plats i raden.
- Största talet. Slå med två tärningar. Vilket ska vara tiotal och vilket ska vara ental för att få det högsta talet?
- Tre i rad. Bilda tvåsiffriga tal.(kopieringsunderlag nedan)
- Leta tal utomhus. Skriv ner talen på en lapp. Lägg talen i ordning.
Övrigt
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
31
|
32
|
33
|
34
|
35
|
36
|
41
|
42
|
43
|
44
|
45
|
46
|
51
|
52
|
53
|
54
|
55
|
56
|
61
|
62
|
63
|
64
|
65
|
66
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar