Alla kan vi lyckas i matematik och teknik. I matematik- och teknikverkstaden ska alla få känna att de kan lyckas. Här får alla uppleva matematik och teknik med alla sina sinnen. Matematik- och teknikverkstadens syfte är att den ska locka eleverna till att använda sin kreativitet, fantasi och nyfikenhet i ett lustfyllt lärande. Elevernas lärande står i centrum och de laborativa aktiviteterna konkretiserar de matematiska mål eleverna arbetar med i klassrummet. Matematikverkstaden är till för alla elever, från de elever som behöver stöd och hjälp av laborativt material till de elever som behöver extra utmaningar. Det yttersta är att alla elever ska nå målen i matematik och tycka att ämnet är roligt.

torsdag 4 juni 2015

tema i matteverkstaden, Positionssystemet åk 1

positionssystemet åk 1


Syfte med arbetsområdet

Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förtrogenhet för positionssystemet.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.


Konkretiserade mål

Eleven ska kunna:
-storleksordna naturliga tal.
-att föremål kan delas in på olika sätt, t.ex. tiogrupper.
-tiotal, hundratal och att siffrans position avgör värdet t.ex. att tvåan i 23 betyder 2 gånger 10.
-siffrors platsvärde i tiobassystemet, t.ex. att 43=40+3
-redovisa sina tankar om positionssystemet med olika uttrycksformer t.ex. i handling, med konkret material, bilder, ord och/eller matematiska symboler.

Undervisningens innehåll

-    Repetition av ental och tiotal
Det är siffrans position som talar om vilket värde siffran i ett tal har. Även om siffrorna hela tiden är desamma så har de olika värde beroende var de är placerade i ett tal.
-    Sagan om Måns
-    Spel, växla mynt och sedlar
Mtrl: mynt, sedlar och en tärning
Slå tärningen. Ta det antal kronor som prickarna på tärningen visar.
När du har så många kr så att du kan växla till en högre peng ska du göra det. Den som först kommer till 50 kr har vunnit.
-    Ställ dig på rätt plats!
Lapp med tal mellan 1-100.
Eleverna får varsin lapp. Ställ er på rätt plats i raden.
-    Största talet. Slå med två tärningar. Vilket ska vara tiotal och vilket ska vara ental för att få det högsta talet?
-    Tre i rad. Bilda tvåsiffriga tal.(kopieringsunderlag nedan)
-    Leta tal utomhus. Skriv ner talen på en lapp. Lägg talen i ordning.


Övrigt

11
12
13
14
15
16
21
22
23
24
25
26
31
32
33
34
35
36
41
42
43
44
45
46
51
52
53
54
55
56
61
62
63
64
65
66


Skriv ditt inlägg här­

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar