I matteverkstaden finns det lådor med färdiga utematteövningar och material. Det finns även ryggsäckar i vilka man kan packa ned det material barnen behöver för att kunna utföra de olika övningarna.
Glöm inte att vi har pärmar med mattetipsrundor!
Nedan kommer några tips på utematteövningar som ni kan göra i klassen.
Pricka rätt
Mtrl:
4 hinkar
2 ärtpåsar/bollar
Papper och penna
Ställ
upp 4 hinkar som det står 2, 5, 9 respektive 10 på. Eleverna turas om att kasta
2 ärtpåsar/bollar varje omgång i hinkarna. De multiplicerar sina tal (t.ex.
5*9) och antecknar produkten på ett gemensamt papper.
Ungefär
10 omgångar adderas varje elevs produkt samman. Den elev som har den högsta
summan har vunnit.
Bestäm
vilken tabell som ska tränas. Eleverna ställer sig i en ring. En elev börjar
säga 1, nästa 2 osv. Den elev som ska säga en produkt i tabellen som tränas,
ska säga burr. Råkar eleven säga produkten så måste den springa ett varv runt
ringen.
Vik
var sitt pappersflygplan.
Rita
upp en startlinje samt linjer i 2 meters intervall mellan 0-10 meter . Eleverna ska
sedan rita en tabell där de skriver hur många flygplan som landade i området 0-2 m , 3-4 m , 5-6 m , 7-8 m eller 9-10 m . Av sitt resultat gör
eleverna sedan ett linjediagram.
Gå
en promenad i området och låt eleverna samla tre- och fyrsiffriga tal. Be dem
ta på sig ”talletarglasögonen” och de kommer att hitta tal på allt från
registreringsskyltar till brunnar. Tillbaka i klassrummet skriver de talen på
lappar. På baksidan av lapparna skriver de vad de har avrundat till.
Eleverna
arbetar i par och bestämmer sig för vad de vill undersöka, t.ex. hur många
fönster det finns på ett hus, hur många cykeldäck det finns i ett cykelställ
etc. Först gör de ett överslag och därefter tar de reda på exakta antalet.
Under hökens
vingar kom
Ge varje barn en
lapp med en siffra från 1-10.
Du är hök. Höken
ropar - Under hökens vingar kom .
Barnen svarar –Vilka
då?
Du svarar t.ex. 8
Alla som kan bilda
8 går fritt över med varandra, t.ex. 4+4, 9-1, 2*4
Lövfällningsdiagram
Eleverna blir
indelade i grupper, fyra och fyra.
Grupperna blir tilldelade
var sitt träd. Varje grupp fäster 10 färgade tejpbitar på 10
löv.
Därefter gör de
diagram, två och två.
En gång i veckan
tittar de efter hur många löv som hade fallit ner från träden.
1-1000
Eleverna får lappar
med tal mellan 1 och 1000. De ska sedan ställa sig på en tallinje
Hoppa hage
(Bäst att göra i
halvklass.)
Dela in eleverna i
fyra grupper, två grupper per hage.
En grupp har röda
kort, den andra gruppen har gröna kort (Cecilia har kopieringsunderlag).
På varje ruta
läggs ett rött och ett grönt kort med baksidan upp. Den första eleven i lag röd
börjar och hoppar då över den första rutan, hoppar upp, vänder och hoppar
tillbaka. När den hamnar på andra rutan nerifrån står den kvar på ett ben,
böjer sig ner och tar det röda kortet och löser uppgiften och säger svaret
högt. Det andra laget har facit och om röd svarar rätt får laget behålla kortet
Sedan är det gröna lagets tur. Det lag som har klarat flest kort har vunnit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar