Alla kan vi lyckas i matematik och teknik. I matematik- och teknikverkstaden ska alla få känna att de kan lyckas. Här får alla uppleva matematik och teknik med alla sina sinnen. Matematik- och teknikverkstadens syfte är att den ska locka eleverna till att använda sin kreativitet, fantasi och nyfikenhet i ett lustfyllt lärande. Elevernas lärande står i centrum och de laborativa aktiviteterna konkretiserar de matematiska mål eleverna arbetar med i klassrummet. Matematikverkstaden är till för alla elever, från de elever som behöver stöd och hjälp av laborativt material till de elever som behöver extra utmaningar. Det yttersta är att alla elever ska nå målen i matematik och tycka att ämnet är roligt.

fredag 19 april 2013

Utematte

Nu börjar vädret bli bättre och det är lättare att bedriva undervisning utomhus. Varför inte prova utematte!

I matteverkstaden finns det lådor med färdiga utematteövningar och material. Det finns även ryggsäckar i vilka man kan packa ned det material barnen behöver för att kunna utföra de olika övningarna.

Glöm inte att vi har pärmar med mattetipsrundor!

Nedan kommer några tips på utematteövningar som ni kan göra i klassen.



Pricka rätt
 
Mtrl:    4 hinkar

            2 ärtpåsar/bollar

            Papper och penna


Ställ upp 4 hinkar som det står 2, 5, 9 respektive 10 på. Eleverna turas om att kasta 2 ärtpåsar/bollar varje omgång i hinkarna. De multiplicerar sina tal (t.ex. 5*9) och antecknar produkten på ett gemensamt papper.

Ungefär 10 omgångar adderas varje elevs produkt samman. Den elev som har den högsta summan har vunnit.

 
Burr

Bestäm vilken tabell som ska tränas. Eleverna ställer sig i en ring. En elev börjar säga 1, nästa 2 osv. Den elev som ska säga en produkt i tabellen som tränas, ska säga burr. Råkar eleven säga produkten så måste den springa ett varv runt ringen.

 
Flygplan

Vik var sitt pappersflygplan.

Rita upp en startlinje samt linjer i 2 meters intervall mellan 0-10 meter. Eleverna ska sedan rita en tabell där de skriver hur många flygplan som landade i området 0-2 m, 3-4 m, 5-6 m, 7-8 m eller 9-10 m. Av sitt resultat gör eleverna sedan ett linjediagram.

 
Avrunda

Gå en promenad i området och låt eleverna samla tre- och fyrsiffriga tal. Be dem ta på sig ”talletarglasögonen” och de kommer att hitta tal på allt från registreringsskyltar till brunnar. Tillbaka i klassrummet skriver de talen på lappar. På baksidan av lapparna skriver de vad de har avrundat till.

 

 Överslag och rimlighet

Eleverna arbetar i par och bestämmer sig för vad de vill undersöka, t.ex. hur många fönster det finns på ett hus, hur många cykeldäck det finns i ett cykelställ etc. Först gör de ett överslag och därefter tar de reda på exakta antalet.
 
Under hökens vingar kom
Ge varje barn en lapp med en siffra från 1-10.
Du är hök. Höken ropar - Under hökens vingar kom .
Barnen svarar –Vilka då?
Du svarar t.ex. 8
Alla som kan bilda 8 går fritt över med varandra, t.ex. 4+4, 9-1, 2*4
 
Lövfällningsdiagram
Eleverna blir indelade i grupper, fyra och fyra.
Grupperna blir tilldelade var sitt träd. Varje grupp fäster 10 färgade tejpbitar på 10
löv.
Därefter gör de diagram, två och två.
En gång i veckan tittar de efter hur många löv som hade fallit ner från träden.
 
1-1000
Eleverna får lappar med tal mellan 1 och 1000. De ska sedan ställa sig på en tallinje
 
 
Hoppa hage
(Bäst att göra i halvklass.)
Dela in eleverna i fyra grupper, två grupper per hage.
En grupp har röda kort, den andra gruppen har gröna kort (Cecilia har kopieringsunderlag).
På varje ruta läggs ett rött och ett grönt kort med baksidan upp. Den första eleven i lag röd börjar och hoppar då över den första rutan, hoppar upp, vänder och hoppar tillbaka. När den hamnar på andra rutan nerifrån står den kvar på ett ben, böjer sig ner och tar det röda kortet och löser uppgiften och säger svaret högt. Det andra laget har facit och om röd svarar rätt får laget behålla kortet Sedan är det gröna lagets tur. Det lag som har klarat flest kort har vunnit.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar