måndag 25 maj 2015

Tema tabeller och diagram åk 4

Syfte med arbetsområdet

Undervisningen ska bidra till att:
- eleverna utvecklar förmågan att använda begrepp och se samband mellan begrepp som vi använder när vi arbetar med tabeller och diagram.
- eleverna utvecklar sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- eleverna utvecklar sin förmåga att använda konkret material, tabeller, bilder och symboler för att göra beräkningar och slutsatser.
- eleverna utvecklar förmågan att lösa problem med hjälp av matematik med väl valda strategier och metoder.

Konkretiserade mål

Eleven ska:

- visa hur resultat från undersökningar kan beskrivas med linjediagram, stapeldiagram eller cirkeldiagram, samt när diagram är lämpliga att använda.

- kunna avläsa och tolka information i enkla tabeller och diagram.

- kunna samla in, sortera och sammanställa data i en enkel tabell.

- kunna gradera axlarna i ett diagram.

- redovisa och beskriva resultat i diagram med olika uttrycksformer, t.ex. med konkret material, bilder eller ord.

- kunna tolka och dra slutsatser om resultaten i egna och andras tabeller.

- kunna ställa frågor, framföra matematiska resonemang om tabeller och diagram.


                                             

Undervisningens innehåll


*   Vi tittar på olika diagram och jämför dem med varandra. 
    Hur avläser man ett diagram?
    Hur ritar man ett diagram? 
    - cirkeldiagram
    - stapeldiagram
    - linjediagram

*     Eleverna gör en undersökning två och två.
       Grupperna väljer vad de vill undersöka (t.ex. favoritfrukt).
       Undersökningen görs i klassen.

*     Hur gör man en tabell?
       Gruppen gör en tabell.
       Tabellen renskrivs och klistras upp på ett färgat papper.

*     Eleverna gör ett valfritt diagram.
       Diagrammet tillverkas med konkret material.



        
   -Cirkeldiagram

   -Stapeldiagram

   -Linjediagram



  • Gör en undersökning (2 och 2)Grupperna väljer vad man vill undersöka(t.ex. favoritfrukt)
    Eleverna skriver svar på gruppernas frågor.

  • Gruppen gör en tabell. (Visar hur man gör tabeller)Renskriv tabellen och klistra den på färgat papper.

  • Gör ett diagram (cirkel, stapel eller linjediagram)
Tillverka diagrammet med hjälp av konkret material.

Bedömning

Eleverna redovisar sina tabeller och diagram för övriga gruppen, samt ställer ut dem i skolans matsal.

Under arbetets gång bedömmer jag elevernas kunskaper genom observationer, samtal och diskussioner.
Den slutgiltiga bedömningen gör varje enskild klasslärare.

Övrigt

 
Tabell

Vi undersöker_____________________

alternativ
Sätt ett streck här för varje person som väljer detta
Summera antalet streck





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar